جِـی بیست | تولید و پخش پــوشاک  | تولیدی لبــاس،J20wear

مسابقات طراحی لباس به دیده شدن طراحان کمک می‌کند

خلاصه خبر:

مسابقات طراحی لباس به دیده شدن طراحان کمک می‌کند 

متن کامل خبر:

 آزالیا علیزاده در رشته مهندسی برق تحصیل کرده، اما پس از گذراندن دوره‌های طراحی لباس در دانشگاه شهید بهشتی مشغول طراحی و تولید مانتو شده است. 

او در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: همیشه لباس برایم مهم بود و از وقتی که به یاد دارم زمان زیادی صرف پیدا کردن مانتوی دلخواه خود می‌کردم. دوست داشتم خودم مانتوی مورد نیازم را آماده کنم اما علم این کار را نداشتم. سرانجام با فعال شدم مزون‌ها من هم به این فکر افتادم که طراحی لباس را آموزش ببینم و وارد این کار شوم.

او با بیان اینکه آموزش‌های اولیه در حد اصول پایه‌ای است و سایر نکات را از طریق کتاب و تجربه در کار به دست آورده است، افزود: در طراحی کارهایم سعی می‌کنم رنگ‌بندی‌ای را به کار ببرم که با چهره‌های ایرانی تناسب داشته و ترکیب خوبی داشته باشد. قبلاً در فروشگاه‌ها می‌دیدم که ترکیب رنگی در یک لباس مناسب نیست و از نظر زیبایی مشکل دارند. در طراحی و برش لباس‌ها هم سعی می‌کنم کاری انجام دهم که هم مد روز و جدید باشد و هم اندام را بلندتر نشان دهد.

علیزاده افزود: با توجه به اینکه معمولاً از الگوهای خارجی برای دوخت لباس‌ها استفاده می‌شود، آنچه در فروشگاه‌ها موجود است با اندام خانم‌های ایرانی تناسب ندارد و تن‌خور لباس خوب نیست. بنابراین من در الگوهای خودم مشکلات را اصلاح کردم و حتی اگر لباسی ارائه دهم که پارچه و مدل آن شبیه کارهای بازار باشد، تن‌خور آن بهتر است.

او در مورد توجه مشتری به شخصی‌دوز بودن لباس گفت: ابتدا که کار خود را شروع کردم مشتری‌ها از من می‌پرسیدند لباس‌ها متعلق به کدام کشور است و وقتی می‌گفتم کار خودم است توجهی به آن‌ها نمی‌کردند. اما به مرور وقتی لباس‌ها را به تن کردند و متوجه کیفیت آن‌ها شدند دیدگاه منفی آن‌ها به محصول ایرانی از بین رفت و به خرید آن‌ها ترغیب شدند.

علیزاده با اشاره به ویژگی‌های هنر ایران گفت: در برش لباس‌ها گاهی سعی می‌کنم از طرح‌های هندسی معماری ایران استفاده کنم. علاوه بر این در ایران هنرهای بسیاری وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در طراحی لباس استفاده کرد. کارهای دستی روی پارچه و دوخت‌های سنتی متنوعی وجود دارد که ناشناخته مانده است و حتی کسانی که به این دوخت‌ها علاقه دارند امکان دسترسی به آن را ندارند. من هم قصد دارم در مجموعه‌های بعدی خود از دوخت‌ها و تزیینات مناطق مختلف کشور استفاده کنم.

این طراح لباس در مورد جشنواره مد و لباس گفت: جشنواره محل مناسبی برای دیده شدن طراحان لباس است و امکانی فراهم می‌کند که آن‌ها به رسمیت شناخته شوند. قبلاً مردم ما فکر نمی‌کردند که لباس باید طراحی داشته باشد و فقط آن را به عنوان پوشش می‌پذیرفتند، اما حالا برای آن‌ها جا افتاده است که لباس می‌تواند ویژگی‌های مختلف داشته باشد.

علیزاده افزود: حالا رقابت بین طراحان لباس افزایش یافته و بنابراین نیاز داریم که مسابقات و نمایشگاه‌های مختلفی در این زمینه برگزار شود. در خارج از ایران به بهانه‌های مختلف مسابقه طراحی لباس برگزار می‌شود چون لباس جزئی از زندگی ما است و در هر مرحله و جایگاهی باشیم با آن سروکار داریم. حتی شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف مسابقه طراحی لباس برگزار می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود طراح موضوع‌های جدید برای کار داشته باشد.

او ادامه داد: برگزاری این مسابقات رقابت خاصی برای دیده شدن بین طراحان ایجاد می‌کند و حتی موسسه برگزارکننده نیز از آن سود می‌برد. به عنوان مثال وقتی یک شرکت کامپیوتری مسابقه طراحی لباس برگزار کند لباس‌ها با تکنولوژی در ارتباط هستند و خلاقیت طراحان بیشتر می‌شود.

علیزاده یکی دیگر از مشکلات پوشاک در ایران را نبود تبلیغات دانست و گفت: تبلیغات لباس در ایران بسیار محدود است و به ندرت در سطح شهر تابلویی می‌بینیم که به معرفی پوشاک اختصاص داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود مردم با وجود اینکه دنبال نوع خاصی از پوشاک مطابق سلیقه خود می‌گردند، به دلیل نبود تبلیغات از وجود آن‌ها بی‌خبر باشند.

آمار مربوط به این مطلب:

تعداد بازدید:779

نظرات

در این رابطه هیچ نظری توسط کاربران نوشته نشده است
بازگشت
کپی‌رایت © 2024 تولید و پخش پوشاک جـی بیست
راه اندازی شده توسط فروشگاه ساز ویرچو