سرویس مد و لباس هنرآنلاین: رضا رضوانی تولیدکننده محصولات چرمی دستساز، در گفتوگو با هنرآنلاین به بیان توضیحاتی در مورد چرم و راههای شناخت آن پرداخت. او با اشاره به اینکه عدهای چرم مصنوعی را به نام چرم طبیعی ارائه میدهند گفت: چرم مصنوعی مثل پارچه به شکل متری فروخته میشود و با قیمت ارزان ظاهری شبیه چرم دارد و کسی که با چرم آشنا نباشد فکر میکند طبیعی است. رضوانی افزود: دو روش کلی برای شناخت چرم وجود دارد که یکی از آنها دیدن پشت آن است. پشت چرم طبیعی پرزهای نامنظم دارد که قابل کندن هستند، اما پشت چرم مصنوعی پارچهای است که شبکههای مربع شکل دارد. با وجود این کسی که از چرم مصنوعی استفاده میکند پشت آن را طوری میپوشاند که قابل دیدن نباشد. بنابراین بهترین راه شناخت چرم بوی آن است که قابل تقلید نیست و لمس چرم هم برای افراد باتجربه راه تشخیص است. او در مورد تفاوت قیمت چرمها گفت: چرم طبیعی با واحد فوت اندازهگیری میشود و هر قطعه چرم به طور تقریبی 30 در 30 سانتیمتر است. قیمت این قطعه با توجه به کیفیت آن از 5 هزار تا 100 هزار تومان متغیر است، در حالی که یک متر چرم مصنوعی به قیمت 15 هزار تومان فروخته میشود. رضوانی ادامه داد: چرمهای موجود در بازار، چرم گاوی، گوسفندی و بزی هستند. چرم گوسفند و بز لطیف و ظریفتر است و برای ساخت کیفهای سایز کوچک و کت استفاده میشود. ولی برای کیفهای بزرگ و چمدان از چرم گاوی استفاده میشود چون ضخیم است و وزن بیشتری را میتواند تحمل کند. او در مورد چرمهای رنگی نیز گفت: همه چرمها پس از دباغی شدن رنگ میشوند و حتی چرمهای قهوهای و سیاه همرنگ شدهاند. اما وقتی یک چرم با رنگ قرمز یا آبی درست شود مشتری در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن آن شک میکند. این در حالی است که پوست خام حیوان رنگ ندارد و پس از دباغی شدن رنگ دلخواه به آن اضافه میشود. از سوی دیگر بافتها و نقشهایی که روی چرم هست نیز پس از دباغی با غلتکهای داغ سنگین روی آنها ایجاد میشود. این هم موضوعی است که بعضی فروشندهها از آن سوءاستفاده میکنند و به نام چرم کروکدیل، چرمهای بز و گوسفند را نقش زده و میفروشند، در حالی که 90 درصد آنها اصل نیست. |