سرویس مد و لباس هنرآنلاین: رضا معصومی سردبیر سایت مدآنلاین در گفتوگو با هنرآنلاین در مورد نحوه شکلگیری این سایت، گفت: حوزههای بسیاری در کشور ما وجود دارد که خلأ رسانهای در آنها دیده میشود و کسانی که در حوزه رسانه کار میکنند این خلأها را حس میکنند. ولی فراهم شدن شرایط و بسترهایی برای اینکه رسانه بتواند این جاهای خالی را پر کند خیلی مهم است. مدآنلاین در همین راستا شکل گرفت و دغدغه خالی بودن فضای رسانهای مد باعث به وجود آمدن این سایت شد. او با اشاره به پرورش این ایده در یک سال و نیم گذشته، در مورد اینکه چه سرفصلهایی برای رفع نیاز مردم و فعالان حوزه مد در نظر گرفته شده است گفت: شکلی که الان مدآنلاین دارد در سایتهای دیگری هم دیده میشود، ولی چون نگاه حرفهای مطبوعاتی به این حوزهها نبود ما سعی کردیم همان موضوعات را به شکل دیگری پوشش دهیم. معصومی ادامه داد: از ابتدا با 8 سرفصل کار خود را شروع کردیم. حوزه اولیه و اصلی که بخش زیادی از سایت را شامل میشود حوزه لباس است. پس از آن موضوعهای طراحی، دکوراسیون، آرایشی و بهداشتی، جواهرات و اتومبیل وجود دارد و بخش عروسی هم به عنوان مراسمی که سبک زندگی در آن خیلی مهم است در سایت قرار دارد. علاوه بر اینها بخشی که به سایت اضافه کردیم و سعی کردیم نگاه ویژهای به آن داشته باشیم بخش "مد در خانه" است که در آن مطرح میشود چگونه میتوان با استفاده از وسایلی که در خانه موجود است چیزی را ساخت. معصومی اضافه کرد: ولی در این فاصله زمانی یک سال و نیمه با توجه به همان خلأ رسانهای که در حوزه مد حس میکردیم متوجه شدیم این کمبود در حوزه محتوا هم وجود دارد. متأسفانه در داخل کشور محتوای زیادی برای حوزه مد وجود ندارد و مشکلی که پیش میآید این است که بخش عمدهای از مطالب یک سایت به محتوای خارجی تبدیل میشود. ما سعی کردیم در این 8 حوزه تعادلی بین فضای خارجی و فضای داخلی برقرار کنیم و فکر میکنم حدود 60 درصد در این کار موفق بودیم، اما هنوز راه زیادی داریم تا بتوانیم آنچه از روز اول در ذهن داشتیم را محقق کنیم. او با بیان اینکه تولید محتوای مد در ایران به شدت فقیر است افزود: از طرف دیگر بحث مدنویسی پیش میآید، یعنی کسانی که بتوانند مدنویسی کنند در کشور ما بسیار اندک هستند. شاید لازم است سرفصلهایی برای تربیت این افراد ایجاد شود و افرادی که به این حوزه علاقه دارند آموزش ببینند که در حوزه مد بنویسند. مدنویسی یک مقوله سهل و ممتنع است، شاید مانند سایر حوزههای خبرنگاری به نظر برسد اما اطلاعاتی خیلی بیشتر از نوشتن در سایر حوزهها نیاز دارد. به نظر من بخشی از آن 40 درصد باقیمانده موفقیت ما به دلیل همین خلأ در تولید محتوا است. معصومی در مورد ارتباط این سایت با مخاطبان گفت: به نظرم تا حدود زیادی در زمینه مخاطب محوری موفق بودهایم، اما چون تولید محتوای داخلی نداریم این موضوع باعث میشود بخشی از مخاطبان نتوانند آنچه میخواهند را دریافت کنند. تجربه این مدت نشان داده که مدآنلاین هر موقع توانسته تولید محتوای داخلی انجام دهد موفقیتهای خیلی بیشتری در جلب مخاطب داشته است. سردبیر مدآنلاین ادامه داد: به نظر من فضای رسانهای مد ما نیازمند همتی از طرف متولیان دولتی و فعالان خود این صنعت است تا اتفاقی بیفتد که بتوانیم بحث مد داخلی را داشته باشیم. به نظر میرسد در حال حاضر رسانههایی نداریم که بتوانند اتفاقات مد را خوب اطلاعرسانی کنند. وقتی رسانه خوب نداریم پس اتفاقات خوب هم در حوزه مد نمیتواند بیفتد. از طرف دیگر وقتی اتفاق خوبی نمیافتد رسانهها هم نمیتوانند پوشش دهند. پس تعاملی بین این حوزهها وجود دارد و همه باید دستبهدست هم دهند تا اتفاق مثبتی در حوزه مد رقم بخورد. معصومی افزود: مد بخشی از سبک زندگی است و ما باید یک تعریف جدید از سبک زندگی ایرانی داشته باشیم و به آن برسیم. در حال حاضر همه فعالان رسانهای حوزه مد خیلی درگیر اتفاقات خارج از ایران شدهایم و این اصلاً اتفاق خوبی نیست. باید به تعریفی از سبک زندگی ایرانی برسیم و همان را تقویت کنیم. آنوقت میتوانیم برای آن محتوا تولید کنیم و اتفاقاتی که در پی آن شکل میگیرد این سبک زندگی را هم تقویت میکند و فضا برای کار بازتر میشود. |