به گزارش هنرآنلاین، امیر زبده سوپر مدل ایرانی که در عرصه تبلیغات و مد مارکتینگ فعالیت دارد به پرسشهایی در باره دغدغهها و فعالیتهای این روزهایش پاسخ داده که در ادامه میخوانید.
امیر زبده چه برداشتی از آنچه که به اسم مد در ایران رایج شده،دارد؟
اتفاق خوبی است اما باید دقت داشته باشیم كه این صنعت یك حرفه و شغل محسوب میشود و برای مثال فشن مثل سینما نیست كه عوایدش از فروش روی گیشه و توسط عوام مردم به دست آید. در واقع بایستی از سمت كارفرمایان و یا اسپانسرهای این حوزه كسب درآمد صورت گیرد برای همین پیشرفت اقتصادی در این صنعت در ایران نوسان آنچنانی نداشته اما پیشرفت هنری چرا.
به عنوان یکی از اولین سوپر مدلهای ایرانی در سبک زندگی و پوشش سعی کردید به استانداردهای جهانی نزدیک باشید یا هنجارهای جامعه؟
طبیعا هر دوی آنها را لحاظ میکنم چرا كه یك هنرمند بایستی بسته به شرایط جامعهاش زیست كند تا بتواند اهداف هنری خودش را به گوش مخاطبانش برساند نه اینکه بیشتر حواشی كارش به گوش آنها برسد.
کار کردن در چنین حوزه ای که همواره زیر ذره بین است چه مخاطراتی دارد؟
خب، حرفه ما فعلاً در حال نقدشدن است و عده ای به دنبال ایرادگیریهای سخت گیرانه از آن هستند. پیرو سؤال شما در زمینه نزدیك بودن به استانداردهای جهانی ،یكی از هنرجویان قدیم من كه در سوئد مشغول كار فشن است برای من ست لباسی از یك برند معتبر فرستاده بود كه من از قضا در یك همایش آموزشی در شهرستان پوشیده بودم و ناگهان برگزاركننده از من تقاضای تعویض لباس و به تن كردن یك كت و شلوار فرمال و در توضیح عدم پذیرش این نوع پوششها را در آن منطقه عنوان كرد. با این شرایط ما هم باید به آرامی زیبایی شناسی را در این صنعت برای مردم فرهنگ سازی كنیم.
مدتها است از زبده به جز عکس مجله چیزی دیده و شنیده نمیشود، ایا امیر زبده تمام شده یا چراغ خاموش فعالیت میکند؟
آنچنان دور از عكاسی تبلیغاتی نبودهام. سال گذشته برای یك برند گوشی تبلیغات مدلینگ انجام دادم اما تمركز اصلیام را به ماركتینگ های خاص و هوشمند در صنعت مد معطوف كردم و در سال جاری مشغول یك پروژه مشتری مداری با آقای مهندس زادفر هستیم كه تلفیقی از مد و دنیای آی تی و در نوع خود فوق العاده است. در مجلات هم به خاطر تولید محتوا در بخش مد و پوشاك در نشریات مختلف به معرفی چهرههای جدید نیز میپردازم.
آیا در این سالها اتفاق خاصی رخ داده که بتوان امیدوار بود روزی به استانداردهای جهانی مد نزدیک شویم؟
روند مد در ایران روبه جلو است و آینده مد در ایران میتواند به دستیابی بازارهای منطقه نیز منجر بشود اما تعامل سازنده تمام فعالان این حوزه با مسولان برای پیشرفت این صنعت شرط لازم است. شما به كشور تركیه كه همسایه ما است توجه كنید كه حمایت رسمی و دولتی در توسعه صنعت مدشان به صورت سالانه انجام میشود طبیعی است كه ما همیشه یك سر و گردن از صنعت مد آنها عقب تر هستیم.
تب مدلینگ چیزی نیست که فروکش کند بنابراین همواره متقاضی ورود به این صنعت بسیار بیشتر از میزان تقاضا است بخصوص در ایران و در میان خانمها. پیشنهاد و راهنمایی شما به این گروه از افراد چیست؟
ما در این سالها در تلاش برای ایجاد لاین تبلیغاتی این صنعت بودیم تا برای مدلها درآمدزا باشد و در مورد میزان تقاضای بالا برای حرفه مدلینگ ما الگوی ترویجی یا همان لایو مدل را به عنوان راه حل این ازدیاد قرار دادیم. این مدل بایستی در زمینه ماركتینگ و تبلیغات هوشمند اطلاعات جامعی داشته باشد؛ در واقع در این حرفه گرایشات و تخصصهای گوناگونی به غیر از مدل وجود دارد كه همهی این مهارتها در كنار هم مد و فشن را رقم میزنند.