سرویس مد و لباس هنرآنلاین: یک اتاق پرو را تصور کنید که دارای آینه هوشمند است و برای پیراهن قرمزی که پوشیدهاید شلوار مناسب را پیشنهاد میدهد. این پیشنهاد به صورت تصویر ویدئو ضبط میشود و شما میتوانید آن را با رنگهای دیگری که پیشنهاد میشود مقایسه کنید. حتی ممکن است آینه بتواند بدون پوشیدن لباس آن را روی بدن شما نشان دهد.
در حال حاضر تعداد اندکی از فروشگاههای لباس در حال آزمایش نسخههایی از این اتاق پرو با تکنولوژی بالا هستند. کارشناسان میگویند در سالهای آینده با ارزانتر شدن تکنولوژی تعداد زیادی از فروشگاهها قادر به استفاده از این تکنولوژی خواهند بود.
این روند امکانی را برای فروشگاهها ایجاد میکند تا به صورت آنلاین قادر باشند اطلاعات خریداران را جمعآوری کرده و محصولات مناسب آنها را پیشنهاد دهند. همچنین این فنآوری جدید فروشگاههای فیزیکی را قادر میسازد مانند فروشندههای آنلاین مقدار زیادی از اطلاعات مشتریان را گردآوری کنند.
فروشگاهها معمولا فراموش میکنند که اتاق پرو چه نقش مهمی در تصمیمگیری برای خرید بازی میکند. در حالی که 36 درصد جست و جو در فروشگاهها منجر به خرید میشود،71 درصد از افرادی که لباس را پرو میکنند آن را میخرند. با وجود این اتاقهای پرو همیشه برای مشتری جذاب نیستند، تنها حدود 28 درصد از خریداران به اتاق پرو فروشگاههای زنجیرهای لباس وارد میشوند.
تجربه اتاق پرو در بسیاری از فروشگاهها چیزی شبیه بدبختی است. تجهیزات نورپردازی آنها بد است، فضای آن کثیف است و خدمات آن ضعیف است.
بعضی از شرکتها در حال کار برای تغییر این دیدگاه هستند. یک شرکت فنآوری در نظر دارد آزمایشی ترتیب دهد تا در تعدادی از فروشگاهها آینهای نصب کند که با تشخیص جنسیت مشتری پیشنهاداتی بر اساس آن ارائه دهد. مشتریان همچنین میتوانند به طور مستقیم به آینه سفارش دهند و خرید خود را دریافت کنند.
فنآوریهای دیگری هم در فروشگاهها در حال آزمایش هستند. در سالهای اخیر چند فروشگاه که دارای فن آوری بالا هستند خریداران را قادر میسازند تا بدون پوشیدن لباس آن را روی بدن خود ببینند.
آینه حافظهدار که توسط شرکتی در کالیفرنیا ثبت شده است، یکی از پیشرفتهترین فعالیتهای مجازی در زمینه اتاق پرو است که انتظار میرود به زودی در بسیاری از فروشگاههای امریکا استفاده شود. این آینه به سنسورهایی مجهز شده است که تغییرات حرکت لباس را نشان میدهد. آینه حافظهدار از فناوری پیکسل استفاده میکند که میتواند در هر حرکت شخص حتی جزئیات کوچک مانند چین و چروک ایجاد شده روی دامن را نشان دهد.
حتی برای کسانی که لباس را واقعا پرو کردهاند، آینه به عنوان یک دوربین فیلمبرداری عمل کرده و با گرفتن یک نمای 360 درجه از شخص، لباسی را که بر تن دارد از زوایای مختلف به او نشان میدهد تا بهتر بتواند آن را با لباسهای دیگر مقایسه کند.
از ابتدای سال جاری تعدادی فروشگاه در امریکا استفاده از این آینه را شروع کردهاند. جان کولی مدیر فروشگاه نیمن مارکوس میگوید: آینه به خرده فروش اجازه میدهد تا برای اولین بار اطلاعات خاص در مورد شخصی که لباس را امتحان کرده و خریده داشته باشد. خریداران باید یک حساب شخصی با آدرس ایمیل خود ایجاد کنند تا بتوانند از ویژگیهای آینه استفاده کنند. البته هرگونه اطلاعات جمع آوری شده در مورد استفاده از آینه، محفوظ است.
بخشی از فروشگاه آنلاین "ای بی" که به ارائه فنآوری خرده فروشی اختصاص دارد خدماتی برای تکنولوژی اتاق پرو ارائه داده که در برخی از فروشگاهها در حال آزمایش است. برای اولین بار دو فروشگاه در نیویورک و سان فرانسیسکو در حال آزمایش این فنآوریهای جدید هستند که اتاق پرو را به شناسایی فرکانس رادیویی مجهز کرده است که اطلاعات جاسازی شده در تگ لباسها را دریافت میکند.
شیوه کار این تکنولوژی به این شرح است: یک صفحه نمایش لمسی به مشتری اجازه میدهد از طریق ضربه زدن روی کاتالوگ، لباسهایی را که میخواهد امتحان کند انتخاب کند. مشتری شماره تلفن خود را وارد میکند و کارمند فروش زمانی که اتاق پرو آماده باشد به او پیام میدهد. هنگامی که خریدار به منطقه پرو قدم میگذارد، آینه اقلام انتخاب شده را شناسایی میکند و لباسهای مختلف را بر روی صفحه نمایش نشان میدهد. استفاده از این تکنولوژی باعث شده سرعت فروش لباس دو و نیم برابر سریعتر شود و خرید لباسها30 درصد افزایش یافته است.